Balans- Tijd voor jezelf

De eerste mail gaat over jou.
Niet over tips voor social media gebruik of over hoe je grenzen stelt. Ik zie vaak dat ouders graag die tips willen hebben en dan ergens de hoop hebben dat het dé gouden tip is waarmee alle problemen zijn opgelost.

Wees gerust die tips komen later aan de beurt, en wie weet zit er wel een gouden tip voor je tussen. Maar ik weet ook dat die tips niet werken wanneer jij als ouder overbelast bent. Wanneer je niet de energie kunt opbrengen om met die tips aan de gang te gaan. Ik herinner me nog goed hoe moe en moedeloos ik soms kon worden wanneer ik er al aan dacht om met die tips aan de gang te moeten terwijl ik de gewone dingen op de dag al amper voor elkaar kreeg. Pubers zijn uitermate creatief, juist ook in het omzeilen van jouw huisregels, dus juist ook in deze periode is het belangrijk dat jij als ouder de energie hebt om creatief te zijn in de omgang met je kind.
Vandaar dus in deze mail aandacht voor jou!

Tekst van de week

“Kom tot mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal ik jullie rust geven. Neem mijn juk op je en leer van Mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden, want mijn juk is zacht en mijn last is licht Mattheus 11:28

Elk mens zoekt naar innerlijke vrede. Jezus biedt die ons aan. Vanuit die echte, innerlijke vrede mogen we leven. Dat is het uitgangspunt.
Maar we leven ook in een onrustige maatschappij en de ene mens is onrustiger van nature dan de ander. Maar ieder heeft het nodig om tot rust te komen bij God.

Jezus zegt Kom tot Mij…dan zal ik jullie rust geven. Kies er dus voor om tijd met Hem door te brengen. En daar heb je altijd tijd voor, hoe druk je leven ook is! Stephen R. Covey deed de volgende uitspraak hierover: Heb je het ooit zo druk gehad met autorijden dat je geen tijd had om te tanken?
Zoek de komende dagen eens bewust de rust bij God. Dat hoeft maar 10 minuten (mag natuurlijk meer). Stille tijd die je in kunt vullen met Bijbel lezen, bidden, muziek luisteren. Of verwonder je gewoon 10 minuten in je tuin of op je balkon over de schepping.
 
Info

Weet je wanneer mijn kinderen het meest lastige gedrag vertoonden? Juist, wanneer ik moe was of niet lekker in mijn vel zat of gehaast was. Dan kom je al snel met elkaar in een negatieve spiraal terecht.

afb: model beïnvloeding gedrag ouder- kind

Waar in het proces kun je iets veranderen? Je kunt natuurlijk het gedrag van je kind aan gaan pakken. Maar heb je daar het geduld voor wanneer je een paar nachten slecht geslapen hebt? De oorzaak waardoor je kind dit gedrag vertoont is dan nog niet weg. En zelfs misschien toegenomen uit frustratie dat het niet lukt om de situatie te veranderen.
Dus: begin vooral bij jezelf. Denk eens na hoe jezelf in je vel zit, reageert je kind op jouw vermoeidheid of ongeduld?  In het geval van korte nachten: stel als prioriteit: meer slapen! 

Er kan ook een dieper gevoel van onvrede bij je spelen. Onvrede over je huidige situatie, of over de gang van zaken thuis. Je kind gaat steeds meer zijn of haar eigen leven leiden. Je hoeft hem niet meer naar school te brengen, met gezinsuitjes willen ze niet altijd meer mee, je kent niet alle docenten en kinderen uit hun klas. Het is normaal en ook goed dat je kind steeds meer zijn eigen leven krijgt, hij is immers op weg naar volwassenheid. Maar als ouder loop je meestal achter de feiten aan. Ook voor jou verandert er dus best veel in deze periode. Misschien heb je in de afgelopen jaren veel plezier beleefd aan het samen dingen doen met je kinderen en vind je het echt jammer dat ze daar nu niet meer om staan te springen. Ook de praktische ondersteuning verandert en verschuift meer naar de avonden. Tijd om eens te gaan zitten en na te denken welke nieuwe mogelijkheden zich voor jou aandienen en hoe jij een optimaal energielevel kunt houden of krijgen.

 

TIP

a. Maak een lijst met dingen die je leuk vindt om te doen. Doe dit zonder na te denken of het wel kan! Dit mogen kleine dingen zijn zoals het lezen van een boek of een rondje hardlopen, maar ook grote dingen zoals het beklimmen van de Kilimanjaro, op vakantie met je vriendinnen, volgen van een opleiding.  Droom er lekker op los!
Je kunt hiervoor het werkblad voor jouw grote en kleine dromen gebruiken

b. Bespreek met je partner of een goede vriend(in) hoe je deze zaken mogelijk kunt maken.

c. Plan het in. Je hebt nu een mooie lijst. Maar als je die in de la legt en er niets mee doet schiet je er niets mee op. Sterker nog, dan heeft het waarschijnlijk alleen nieuwe frustraties opgeroepen. Dus plan iets in. Doe deze week in ieder geval, heel bewust, één ding van je lijstje.
NB: Niet alles van je dromen is (direct) uitvoerbaar. Die Kilimanjaro is misschien heel wat stappen te ver. Maar denk dan eens na over hoe je hier toch op een andere manier aan vorm kunt geven. Kun je er in stappen naar toe werken? Of kun je een alternatief bedenken (een lagere berg, dichterbij…).

Lees-en kijktips

Dank en gebedboek – Danielle Koudijs
“Dit Dank & Gebedsboek kan je daarbij helpen: het geeft meer structuur aan je gebedsleven en daagt je uit om bewust om te gaan met dankbaarheid. Het boek is ingedeeld in weken en biedt daarnaast inspirerende quotes en Bijbelteksten met een korte overdenking. Zo kun je later nog eens terugbladeren en lezen welke gebedspunten zijn veranderd in dankpunten en ontdekken wat God in jouw leven heeft gedaan.”

Rust: in drie maanden minder stress in je leven - Carianne Ros 
Werkboek vanuit een christelijke invalshoek voor een rustiger en meer bezonnen levenshouding.
 
Nee is oké:  meer genieten, minder moeten- Carianne Ros & Michelle van Dusseldorp
“Carianne Ros en Michelle van Dusseldorp zijn ervaren therapeuten en zien het in hun praktijk keer op keer. Op basis van gesprekken met honderden mensen en grondige literatuurstudie ontdekten ze zeven 'pleasetypes'. In dit boek leggen ze deze uit. Via een eenvoudige test kan de lezer ontdekken welk type bij hem of haar hoort. Nee is oké biedt vele concrete adviezen om te groeien, zodat de lezer zelfbewuster in het leven kan staan en kan genezen van de please disease.”
 
Succes deze week!  Volgende week een mail in het kader van geloofsopvoeding over je gezinsmissie.

Groet Jacqueline